onsdag 27 oktober 2010

Hampfrön

För två dagar sedan utökades "menyn" på min fågelmatning med hampfrön. Jag köpte även en ny fröautomat till hampfröna, eftersom dom jag hade sedan tidigare inte fungerar till hampfrön som är ganska små. Att hitta någon praktisk fröautomat som dessutom inte är alltför ful var inte det lättaste. Nu blev det en röd/grå automat i metall. Jag är väl inte riktigt nöjd med varken funktionen eller utseendet, men det var det bästa jag kunde hitta. Färgen är lite för skrikig tycker jag. Och vad gäller funktionen så har den två brister. Dels ligger fröna öppet exponerade vilket gör att om det regnar eller snöar blir det en sörja av dom, och dels är "fatet" som fröna ligger på så litet så att när fåglarna sitter på det så skvätter fröna ut på marken.

Själva hampfröna däremot blev en succè. Jag har ju som nämnt tidigare endast fyra fågelarter på fågelmatningen än så länge (iallafall som jag har iakttagit) och både blåmesarna, talgoxarna, nötväckorna och pilfinkarna verkar tycka mycket om hampfröna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar